مردی 24 ساله هستم و یک سال است که ازدواج کرده ام. سوالم این است که آيا هر روز و در هر ساعت بايد همسر خود را نوازش كرد و به او ابراز علاقه نمود؟


پرسشگر گرامی، از اينكه به اين مجموعه اعتماد كرده ايد و سؤالات تان را با ما در ميان مي گذاريد، از شما تشكر مي كنيم و امیدواریم پاسخگوی خوبی برایتان باشیم.
در پاسخ به سؤالتان بايد گفت كه اصولاً هر ازدواجي به خاطر برطرف كردن نيازها و خلأهاي عاطفي و رواني و نيز به خاطر احتياجات جسمي و جنسي صورت مي گيرد و اتفاقا جنبه هاي عاطفي، بهترين دليل براي ازدواج است.
موضوع محبت از دو جهت قابل بررسي مي باشد :
- اول از اين جهت كه محبت كردن يك نياز و عامل پرورش انسان است
- دوم از اين جهت كه مورد محبت قرار گرفتن نيز يك نياز است و در زنان بسيار بيشتر از مردان نياز به محبت وجود دارد.
محبت ورزيدن از اموري است كه خداوند حكيم در نهاد انسان ها به امانت نهاده است. اگر دوستي و محبت بين زوجين نبود، زندگي با يكديگر امكان نداشت. محبت، گوهري است كه نوع انساني را به همديگر نزديك مي سازد. در اين ميان، محبت ورزيدن به همسر ويژگي خاص خود را دارد و در روايات پيشوايان ديني ما، نشانه ايمان شمرده شده است. محبت ورزيدن به همسر، فوايد و آثار مثبت بسياري دارد كه در وهله اول زن و در مراتب بعد شوهر و فرزندان از آن بهره مند مي گردند.
از سوي ديگر نياز به محبت از نيازهاي اساسي انسان است كه از ابتداي وجود تا زمان مرگ در انسان وجود دارد. انسان ها خصوصا زنان، با گذر زمان و رسيدن به بلوغ و پس از آن نيازهاي عاطفي متفاوت و بيشتري پيدا مي كنند كه حتي اگر پدر و مادر، بسيار به آنها محبت كنند، اين نيازها تامين نمي شوند و پاسخ داده نمي شوند؛ چون جنس اين نيازها و عواطف متفاوت است و بايد به گونه اي ديگر جواب داده شوند؛ و آن محبت ميان همسران است كه هر دختري پس از بلوغ و ازدواج به شدت به آن نيازمند مي باشد.
به اصطلاح روان شناسان، نياز به محبت يك نياز وجودي است، به اين معني كه انسان هر لحظه به آن نياز دارد و همچنين هرگز اين نياز در وجود انسان به ارضاء كامل نمي رسد و بايد هر لحظه آن را برآورده نمود. البته به علت تفاوت هاي ماهيتي و اساسي كه زنان و مردان دارند، اين نياز در زنان بسيار بيشتر از مردان مي باشد. اين نياز جزء نياز هاي ضروري زنان است و در پرتو ارضاء شدن اين نياز، معمولا زنان در آرامشي عميق قرار مي گيرند. اگر اين نياز در خانه برآورده نشود، از آنجا كه انسان نمي تواند از آن صرف نظر كند و بدون آن نمي تواند زندگي كند، آن را در بيرون از خانواده جستجو خواهد كرد و اين ابتداي مشكلات خواهد بود. همچنين نبود و يا كمبود آن سبب برخي از اختلالات در زنان مي گردد. همچنين يكي از دلايل موفقيت و خوشبختي برخي از زوج ها اين است كه گاه و بي گاه بدون اينكه هيچ دليل خاصي وجود داشته باشد، يكديگر را در آغوش مي كشند.
بسياري از زوج ها تنها دو نوع ارتباط لمسي دارند: يا هيچ چيز يا مقاربت، و زماني كه اين چنين باشد معمولاً هيچ چيز بيشتر تكرار مي شود.
بنابراين دوست عزيز محبت كردن به همسر را براي زمان يا مكاني خاص قرار ندهيد و از هر امكان و فرصتي براي ابراز محبت به ايشان استفاده نماييد و اين كار نياز به روش يا رفتاري خاص ندارد بلكه هر آنچه كه محبت شما و محبوب بودن همسرتان را نشان دهد، مفيد است، حتي اگر فقط هديه دادن يك شاخه گل باشد یا در آغوش گرفتن و بوسیدن و گفتن جملاتی چون : «دوستت دارم»، «عاشقت هستم»، «تو بهترین همسر دنیایی»، «از بودن با تو احساس خوشبختی می کنم» و ... ؛ به عبارت ديگر بهتر است كه مرد در هر زمان و مكان از هر امكاني براي ابراز محبت به همسرش استفاده نمايد. حتی می توانید هنگامي كه در خانه نيستيد با يك تماس تلفني يا يك پيامك ارتباط برقرار كرده و با جملات عاشقانه و محبت آمیز به ايشان ابراز علاقه و محبت نماييد.

پرسشگر ارجمند نياز به محبت در زنان هرگز برطرف نمي گردد و مرد موفق مردي است كه بيشتر از هر كس ديگر، حتي پدر و مادر و ... به همسرش محبت نمايد.

*** جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به اين منابع مراجعه نماييد :
1. رابطه دوستي و محبت، احمد مطهري
2. رنگ محبت، فرزانه علاقه‌بند
3. معجزه محبت، حسين حسيني
4. ازدواج آسان و شيوه همسردارى، محمد محمدى اشتهاردى
5. ازدواج پايدار، كاظمى حقيقى
6. ازدواج در اسلام، مصطفى كاشفى خوانسارى
7. پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج، مهدى پاكزاد
8. جوانان و ازدواج - زندگى بهتر، سيد احمد واحدى
9. همسران برتر، غلامعلى افروز







گرافیک دلخواه

رنگ پوسته و متن رنگ سر تیتر حالت صفحه عکس زمینه برای حالت جعبه وسط