برای ازدواج می‌خواهم با طرف مقابلم در جلسات خواستگاری صحبت کنم. چگونه باشم؟ چه سؤالاتی بپرسم؟ و به چه صورتی صحبت کنم که بدانم حرف‌هایش حقیقت دارد و به من کلیشه‌ای جواب نمی‌دهد؟


حساسیت شما را در زمینه مورد نظر به خوبی درک نموده و آن را مسیری در دست‌یابی به «ازدواج عاقلانه و یک عمر زندگی عاشقانه» می‌دانیم؛ زیرا اگر در این گفتگوی کوتاه اما با ارزش، مسائل ضروری و با اهمیت مطرح گردد، می‌توان از آن بهره‌های خوبی برد.
البتّه نباید انتظار داشت که تمام زوایای شخصیتی فرد مقابل در چنین جلساتی شناخته گردد، زیرا انسان موجود پیچیده‌ای است که شایسته است برای شناخت بهتر وی منابع اطلاعاتی خود را افزایش داد تا به شناخت نسبتاً کاملی رسید. در حقیقت شایسته است علاوه بر اینکه به بررسی سؤال و جواب‌های مراسم گفتگو می‌پردازید از طریق تحقیق دقیق از محل زندگی،‌ کار یا تحصیل فرد مقابل، مشورت با افراد آگاه و دلسوز نظیر والدین و... اطلاعات خود را مورد ارزیابی قرار داده و از طریق سایر منابع اطلاعاتی صحت و سقم صحبت‌های جلسات گفتگوی خواستگاری را به‌دست آورید تا در انتخاب شریک آرمانی خود دچار اشتباه نشوید.
برای این‌که طرف مقابل به سؤالات‌تان جواب کلیشه‌ای یا خدای ناکرده دروغ ندهد و گفتگوی مؤثّری داشته باشید، سعی کنید:
1. گفت و گو پس از انجام خواستگاری رسمی و تحقیق و آگاهی از بعضی شرایط اولیه، انجام گیرد،‌ نه در ابتدای آشنایی.
2. خونسرد بوده، با آمادگی قبلی و در فضایی آرام گفتگو کنید و از تحت فشار نبودن طرف مقابل اطمینان کسب نمایید.
3. برای موفقیت بیش تر، صادقانه به پرسش ها و مسائل مطرح شده پاسخ دهید تا از صفات اخلاقی و خصوصیات یکدیگر بیشتر آگاهی یابید.
4. اگر در موردی شک دارید که طرف مقابل صداقت داشته یا خیر، سؤالات خود را به گونه‌های مختلف بپرسید و جوابها را کنار یکدیگر قرار دهید تا هرگونه اشتباه و یا مخفی‌کاری آشکار گردد.
5. از میان سؤالاتی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد، تنها سؤالاتی را بپرسید که برای شما اهمیت دارد نه مطالبی که به آن اعتقاد ندارید یا زیاد مطرح می‌شود؛ زیرا نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه باعث سردرگمی‌تان می‌شود. همچنین سؤالاتی که دغدغه فکری شما نیست یا شما را غیر از آن چیزی که هستید نشان می‌دهد، نپرسید.
6. ابتکار عمل داشته و سعی کنید نسبت به هر چیزی که برای‌تان مبهم هست در همان جلسه سؤالاتی طرح کنید.
7. اگر طرف مقابل‌تان از جواب سؤال شما طفره رفت، نشانه هشدار برای شماست؛ زیرا ممکن است مسائلی را از شما پنهان کند که یک عمر زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین سؤال‌تان را به همان شکل در جلسات دیگر یا به طرز دیگری در همان جلسه بپرسید.
8. به جای سؤالات کلّی، مفاهیم را به طرف مصداق‌ها و مثال‌های عینی برده و سعی کنید وی را در موقعیت‌های عینی و واقعی قرار دهید که هر روز در زندگی خانوادگی پیش می‌آید و فرد واکنش احساسی، فکری یا رفتاری نشان می‌دهد. به عنوان مثال گرچه سؤالات کلی نظیر عقیده شما در مورد حجاب چیست؟
چه توقعی از همسر آینده خود دارید؟ و... برای شروع خوب هستند؛ امّا فایده‌ اندکی دارند؛‌ زیرا سؤالات این چنینی، جوابی کلّی دارند که اغلب مبهم و غیرشفّاف هستند و طرفین همان‌طور که دوست دارند بر اساس ذهنیات خود تفسیر می‌کنند و شناخت از یکدیگر را  با تحریف روبرو می‌سازد.
9. خوب بشنوید و زیبا بگویید: هنگام صحبت کردن فرد مورد نظر، سراپا گوش باشید و دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب را بهتر به خاطر بسپارید. گاهی متناسب با صحبت‌های وی با بیان «بله»، «عجب» و... عکس‌العمل نشان دهید. خود نیز هنگام صحبت سعی کنید سنجیده حرف زده، از این شاخه به آن شاخه نپرید و هر حرفی را نزنید؛ زیرا حتّی لازم نیست هر راستی را نیز بگویید. اشتباهی که بعضی از دختران و پسران در جلسه گفتگوی خواستگاری مرتکب می‌شوند این است که همه گذشته خود که بعضاً همراه با رفتارها، صفات یا ارتباطات نادرستی بوده که اکنون از آن پشیمانند را به بهانه صداقت یا جلب اعتماد طرف مقابل، مطرح می‌کنند، حال آنکه این عمل در بسیاری موارد اثر عکس دارد و نتیجه منفی آن در همان زمان (با از بین بردن تمایل فرد به این ازدواج) یا در زندگی مشترک (به شکل سوءظن، مشاجره‌های فراوان و طلاق)، دامن‌گیر طرفین خواهد شد.
10. بهتر است اوّلین جلسه زیاد طولانی نشود؛ زیرا ممکن است با غلبه احساسات و هیجانات نقاط تاریکی در ارتباط اولیه  ایجاد ‌شود و از نتیجه‌بخشی آن بکاهد. هیچ اشکالی ندارد که اگر فکر می‌کنید هنوز وقت لازم دارید تا طرف مقابل را بشناسید با هماهنگی و موافقت خانواده ها تعداد جلسات را اضافه نمایید و یا با اطلاع و نظارت خانواده‌ها ادامه مباحث را تلفنی پی بگیرید.[1]
_________________
[1]. لازم است بدانید ارتباط تلفنی، روش خوبی برای چنین گفتگوهایی نیست، بلکه قطعاً جلسات حضوری لازم است؛ اما در بعضی موارد نظیر مواقعی که خانواده‌ها در شهر یا کشور‌های متفاوت زندگی می‌‌کنند و امکان رفت و آمد کم‌تری وجود دارد، می‌تواند مناسب باشد.







گرافیک دلخواه

رنگ پوسته و متن رنگ سر تیتر حالت صفحه عکس زمینه برای حالت جعبه وسط